Montessoripedagogik hos oss

Montessoriskolan Centrum är, som namnet anger, en skola som bygger på montessoripedagogiken. För oss innebär det att våra elever får arbeta i trygga arbetsformer och utveckla sin sociala förmåga. Samarbete och ansvar är också viktiga inslag i undervisningen.

Montessoripedagogiken är en utbildningsform som grundas på Maria Montessoris idéer kring barns inlärning. Maria Montessori räknas som en av 1900-talets största pedagoger. Hon föddes i Italien och blev trots hårt motstånd, landets första kvinnliga läkare. I sitt arbete med barn med speciella behov började hon intressera sig för pedagogikens möjligheter. Maria Montessori skapade en världsomspännande pedagogisk filosofi där det enskilda barnet sattes i centrum. I Sverige har Montessoriverksamhet bedrivits sedan 1920-talet.

Kärnan inom montessoripedagogik är att ta vara på barnets nyfikenhet och deras eget driv att lära sig nya saker. Det är eleven som är aktiv och tar till sig ny kunskap utifrån intresse och motivation. Det är i mötet med lärare som förberett en miljö för lärande där både praktiska och teoretiska moment ingår som elevens lärande sker.

(Kunskapsplan Montessoripedagogik i skolan – en väg mot målen)

Hos oss på Montessoriskolan centrum är en av lärarens uppgifter att ”lära eleven lära sig själv” vilket vi gör genom att vägleda och utmana eleverna till att våga pröva, utmana och träna på, för eleven nya färdigheter. Då lär eleverna sig att tro på sig själva samt att lita till sina egna förmågor. Att eleven känner att den vågar och tror på sig själv anser vi är en del av grunden för ett livslångt lärande.